Ειδήσεις:

1η δοκιμή με αναβάθμιση ...

Main Menu
Μέλη
  • Σύνολο μελών: 7,374
  • Latest: iguzovec
Stats
  • Σύνολο μηνυμάτων: 360,323
  • Σύνολο θεμάτων: 11,759
  • Online today: 214
  • Online ever: 1,061 (Οκτωβρίου 10, 2023, 08:28:42 ΠΜ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
  • Users: 1
  • Guests: 173
  • Total: 174
  • Leon

Κινηματική τραύματος

Ξεκίνησε από seagull, Μαΐου 07, 2007, 12:39:52 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

seagull

[size=9]Μάλλον πρόκειται για κάτι πιο εξειδικευμένο..γιαυτό και γίνεται αναφορά σε πολύ βασικές αρχές που προφανως είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε [/size]

Γνωρίζουμε ότι η ενέργεια δεν δημιουργείται και δεν καταστρέφεται, απλά αλλάζει μορφή,
όπως γνωρίζουμε και όλες τις μορφές της αφού και τις εκμεταλλευόμαστε καθημερινά για τη καλύτερη ποιότητα της ζωής μας

Το τραύμα ορίζεται σαν ένα επιβλαβές συμβάν... ως το αποτέλεσμα απελευθέρωσης φυσικής ενέργειας ή και σε άλλες περιπτώσεις, των εμποδίων στη κανονική ροή της ενέργειας
Όλες οι αιτίες τραυματισμού έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό Την μεταφορά ενέργειας στις 5 φυσικές μορφές της.. θερμικη,μηχανική, χημική,ηλεκτρική και ακτινοβολίας
Η εφαρμογή των αρχών της κινηματικής είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο στην εκτίμηση ενός οποιουδήποτε τραυματισμού αλλά και πλέον αποτελεί το κλειδί για τη σωστή πρόβλεψη και διάγνωση σε όλες τις περιπτώσεις
Η κινηματική τραύματος είναι η συλλογή και η εκτίμηση των λεπτομερειών στη σκηνή ενός περιστατικού, είτε αφορά ένα μικρό  τραυματισμό είτε ένα μεγαλύτερο, για να κατανοήσουμε τον τρόπο και τις δυνάμεις που ασκήθηκαν προκειμένου να προβλεφτούν όλες οι πιθανές κακώσεις ανάλογα

Αποτελεί μια πρόκληση για οποιονδήποτε μάρτυρα ενός ατυχήματος στη βασική υποστήριξη ζωής,(πέρα από το ιατρικό προσωπικό
και τους χειρουργούς) που θα παρέμβει, αποφεύγοντας να προκληθεί μεγαλύτερη κάκωση από αυτή που ήδη υπάρχει,
αλλά και με την λεπτομερή περιγραφή που ο ίδιος θα δώσει στο ιατρικό προσωπικό
(υποψία κάκωσης του αυχένα σημαίνει πως δεν μετακινούμε, εφόσον δεν γνωρίζουμε τον τρόπο, κάποιον που έστω έχει πέσει στο έδαφος)
Συμπληρωματικά είναι μείζονος σημασίας Τραυματισμοί που δεν είναι ορατοί εξωτερικά είναι υπεύθυνοι στατιστικά για πάμπολλες περιπτώσεις που φτάνουν ακόμη και στην απώλεια της ζωής από την επιβάρυνση μακροπρόθεσμα


Σύμφωνα με τον πρώτο νόμο του Νεύτωνα, ένα αντικείμενο που είναι ακίνητο παραμένει ακίνητο ή ένα αντικείμενο που είναι σε κίνηση παραμένει σε κίνηση, εκτός αν κάποια δύναμη επηρεάσει την κινητική του ενέργεια ..και με το δεύτερο νόμο / η ενέργεια δεν δημιουργείται και δεν καταστρέφεται, αλλά αλλάζει μορφή

Σε κάθε περίπτωση ενός τραύματος υπάρχει ανταλλαγή ενέργειας
Είτε αφορά ένα απλό πέσιμο, ή κόψιμο, ή έγκαυμα κτλπ
Η κινητική ενός αντικειμένου (η οποία εκφράζεται ως λειτουργία ταχύτητας και μάζας) μεταδίδεται σε ένα άλλο αντικείμενο με  την επαφή
Απλό παράδειγμα , ένα παιδί που πέφτει Για να καταλάβουμε καλύτερα, να υποπτευτούμε που και πόσο έχει χτυπήσει βλέπουμε και  εκτιμούμε αντανακλαστικά πρώτα τον τρόπο που πέφτει, αν έτρεχε...με ποιο σημείο του σώματος πρώτα στο έδαφος, την  ποιότητα του εδάφους (σε άλλες περιπτώσεις το ύψος ..η σχέση ύψους με το ύψος του)
ή σε ένα τροχαίο ατύχημα... για κάποιον που έχει κατάλληλες γνώσεις κινηματικής
αξιολογώντας τα χτυπήματα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, μπορούν να βγουν αρχικά συμπεράσματα κακώσεων από την ενεργειακή  ανταλλαγή
Αραχνοειδές τζάμι σημαίνει τραυματισμός στο κεφάλι, φθορά στο τιμόνι θώρακας, χαμηλότερα λεκάνη και πόδια και αντίστοιχα κάθε  
φορά ανάλογα με τα εμφανή σημάδια μέσα στο αυτοκίνητο ή και στους επιβάτες
[size=9]Ακόμη άλλα σημεία που δίνονται έμφαση ..Ποιο είδος σύγκρουσης συνέβει,μετωπική κτλπ ..αν υπήρξε ανατροπή του οχήματος υπο  
γωνία..ταχύτητα...πόσο μεγάλο ήταν το φρενάρισμα πριν την σύγκρουση... αν φορούσε ζώνες ασφαλέιας..κρανος...αν υπήρχαν  αεροσακοι κτλπ
(η συγκρουση χωρίζεται σε τρεις φασεις στην ανταλλαγή ενέργειας..η πρώτη μεταξύ "αντικειμένων",η δεύτερη σωματος αντικειμένου και η τρίτη των εσωτερικών οργάνων)
[/size]
Όσο πυκνότερο είναι το υλικό σύγκρουσης,όσο μεγαλύτερη η επιφάνεια σύγκρουσης,
τόσο μεγαλύτερη είναι και η μετατροπή της ενέργειας,τόσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός από τα μέρη του υλικού που θα πληγούν
Όπως το καταλαβαίνουμε αυτό απλά στη γροθιά μας σε ένα μαξιλάρι ή σε ενα τοίχο..ή με την αντίσταση της παλάμης κοντρα στον  άνεμο έξω απο το παράθυρο του αυτοκινητου, έχοντας το χέρι μας κάθετα ή παράλληλα με τον άνεμο

Αυτό κατανοώντας το θα μπορούσε να βοηθήσει πολύ στο να προφυλαχτούμε, φορώντας πάντα τις ζώνες ασφαλείας ή το κράνος μας ή  
σε άλλες περιπτώσεις παίρνοντας κατάλληλη θέση  σε μια πτώση ή σε σύγκρουση για τη προστασία μας από σοβαρότερους  τραυματισμούς
Ακόμη σημαντικό, το να υποψιαστούμε κάποιο χτύπημα εσωτερικά που δεν φαίνεται εξωτερικά σε μια πρώτη αρχική εκτίμηση

Τα παιδιά είναι ευάλωτα μπροστά σε ένα αυτοκίνητο που έρχεται επάνω τους σε σύγκριση με έναν ενήλικα
γιατί είναι πιο κοντά και το βλέπουν διαφορετικά λόγω του ύψους τους γιαυτο και δεν έχουν τη δυνατότητα να αντιδράσουν όπως ένας ενήλικας όμως σοβαρότερο λόγω του ύψους τους είναι οι κακώσεις που προκαλούνται


Τα αθλητικά ατυχήματα συμβαίνουν συχνά είτε γιατί αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες, είτε γιατί συνήθως δεν λαμβάνονται και οι σωστές προφυλάξεις όπως συνηθίζεται από επαγγελματίες..είτε κάπως γενικά..από απότομη εφαρμογή πίεσης του αθλητή
Τραυματισμοί πτώσης από ποδήλατο π.χ ή απο skι είναι ανάλογες με του επιβάτη ενός αυτοκινήτου που κινείται με την  ίδια ταχύτητα

Το διατιτραίνον τραύμα επίσης εμφανίζεται όταν εφαρμόζεται στο σώμα μια δύναμη σε μια συγκεκριμένη περιοχή
[size=9]Η Συνθήκη του Πιτσμπουργκ απαγόρεψε σε πολέμους σφαίρες ντου-ντουμ ή παρόμοιας κατασκευής που σύμφωνα με τους νόμους της  κινηματικής προκαλούσαν μεγαλύτερες κακώσεις απο ότι ήταν αναγκαίο (εκτεινόταν εσωτερικα σε μικρότερα κομμάτια πλήττοντας μεγαλύτερες επιφάνειες) [/size]
Η όποια προσπάθεια αφαίρεσης ενός αντικειμένου έστω και μικρού σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις είναι αναγκαίο να γίνεται απο ειδικούς αποφευγοντας (και) τους τραυματισμους μεγαλύτερης επιφάνειας εσωτερικά  

Μια έκρηξη που πλέον μάλλον έχει γίνει συνηθισμένο φαινόμενο σύμφωνα με τους νόμους της Κ.Ε, χωρίζεται σε τρεις φάσεις Στη  πρώτη προκαλούνται βλάβες εσωτερικά ή εγκάυματα απο το ωστικό κύμα, στη δευτερη απο τα υλικά που εκτοξεύονται και στην τρίτη κακώσεις απο την εκτόξευση του ίδιου του τραυματία



Και ας μην ξεχνάμε πως οταν οι απαιτήσεις μιας προσπάθειας ..όπως το να φτάσουμε κάπου πιο γρήγορα,
υπερβαίνουν τα όρια των δυνατοτήτων που διαθέτουμε έχουν σαν αποτέλεσμα να χάνουμε τον έλεγχο της κατάστασης, της διαχείρισης  
της δικής μας ενέργειας...ή να βρισκόμαστε σε μικρότερο επίπεδο απόδοσης μας από τις απαιτήσεις που χρειάζονται, ..όπως το να  
αποκοιμηθει κάποιος ενω οδηγεί, ή ύστερα απο κατανάλωση αλκοόλ ή και σε συνδυασμό και των δυο..όπως το να μιλάμε στο κινητό  
ενώ οδηγούμε και ξαφνικά πεταχτεί κάτι στο δρόμο

Εφόσον οδηγούμε μηχανή η κατάσταση ελαστικών, φρένων, αναρτήσεων κτλπ να θυμόμαστε πως είναι απαραίτητη..και οπωσδήποτε το  κράνος για προστασία στο κεφάλι και τον αυχένα..όχι για το νόμο
και πάντα να υπάρχει η διαχείριση του ελέγχου μπροστά σε άγνωστους κινδύνους, οποιαδήποτε στιγμή

Στο αυτοκίνητο σωστή διαχείριση γενικότερα σε ότι αφορά το όλο πακέτο, ανάλογα με τις συνθήκες και τους συνεπιβαίνοντες  (ιδιαίτερα παιδιά) Οι καλής ποιότητας δρόμοι χωρίς μποτιλιαρίσματα και "περιέργους" μαλλον είναι ουτοπία,τα αφήνουμε να  προσπεράσουν


Να θυμόμαστε πως η κινητική ενέργεια είναι συνδυασμός του βάρους(μαζας) και της ταχύτητας, κάτι που είναι γνωστό,
[size=9][η Κινητική ενέργεια ενος οδηγού βάρους 68kg(150lb) που κινείται με ταχύτητα (35 mph μ/ω) 56 km/h είναι 91.875 μονάδες
ενώ αντίστοιχα αυξάνοντας την ταχύτητα κατα 10 km (41mph) σε 66km είναι 126.075 μονάδες,
στα 100km (62.1 mph) είναι 289.603 μονάδες...Ο συντελεστής του βάρους δεν αλλάζει αισθητά τα αποτελέσματα..αλλά η ταχύτητα
παίζει πολυ μεγάλο ρόλο][/size]
και σε κάθε περίπτωση είναι πολύ σημαντικό να έχουμε πάντα τον έλεγχο της ταχύτητας

larus audouinii

Αρκετά επίκαιρο το θέμα εδώ για όλους εμάς που οδηγούμε,
και για τα νέους οδηγούς σίγουρα ακόμη περισσότερο.

Μια και έγινε η αρχή στο φόρουμ, καλό είναι να μην θαφτεί, και όποιος γνωρίζει σχετικά μπορεί και να συμπληρώνει   ;-)  :grin:

larus audouinii

Θα ήθελα να αφιερώσετε 5 λεπτάκια και να το διαβάσετε !

Καθημερινά όλοι μας οδηγούμε. Ας σκεφτούμε την οδική μας συμπεριφορά και λιγο διαφορετικά λοιπόν.  :!:

Η κίνηση ενός οχήματος αποτελεί μορφή ενέργειας. Σωστά.
Για να ξεκινήσει λοιπόν  ;-) το όχημά μας η μηχανή δίνει ενέργεια στην βενζίνη, που κινεί τα πιστόνια. Τα πιστόνια με το σετ γραναζιών δίνουν ενέργεια στις ρόδες του που τελικά δίνουν κίνηση στο όχημα.
Για να σταματήσει όμως, αυτή η κινητική ενέργεια που έχει θα πρέπει να αλλάξει μορφή, σύμφωνα με τον δεύτερο νόμο του Νεύτωνα πιο πάνω.
 Όταν φρενάρουμε, η κινητική του ενέργεια μετατρέπεται σε θερμότητα τριβής, από τα τακάκια στα φρένα και από τα λάστιχα στο οδόστρωμα.
Μάζα χ επιτάχυνση=δύναμη= μάζα χ επιβράδυνση.

Αν απομείνει ενέργεια (που δεν έχει αλλάξει μορφή) μεταφέρεται στον οδηγό και σε όσους είναι μέσα στο αυτοκίνητο, σύμφωνα και με τον πρώτο νόμο του Νευτωνα πιο πάνω Έτσι σε ένα απότομο φρενάρισμα θα τραβηχτούμε προς τα μπρος και ίσως μετά και προς τα πίσω.

Η κινητική ενέργεια που έχει το σώμα μας όταν βρισκόμαστε μέσα στο αυτοκίνητο, είναι ο συνδιασμός του βάρους του σώματός μας και της ταχύτητας που κινούμαστε.
Διαιρώντας το βάρος μας δια 2 και πολλαπλασιάζοντάς το με την ταχύτητα στο τετράγωνο. Η διαφορά 10 χλμ στην ταχύτητα υπερπολλαπλασιάζει την ενέργεια.
Κάνετε παραδείγματα...για να ξέρουμε και την ομορφιά της ασφάλειας, της κίνησης αλλά και των δεξιοτήτων που θα πρέπει να έχουμε, τον έλεγχο.
Πόσο υπολογίσημη είναι αυτή η δύναμη για τον οδηγό της μηχανής....
Η εταιρίες κατασκευής αυτοκινήτων βελτιώνουν συνεχώς τις προδιαγραφές κατασκευής, το σημαντικότερο και βέβαιο είναι όμως πως εμείς είμαστε αυτοί που διαχειριζόμαστε την οδική συμπεριφορά μας.  ;-)

Υπάρχει ένας γενικός κανόνας στην πρόληψη που λέγεται επιδημιολογικό τρίγωνο.
Φανταστείτε τρεις κύκλους σαν κρίκοι που σχηματίουν τρίγωνο. Ο πρώτος κύκλος ψηλά, στην συγκεκριμένη περίπτωση εδώ, είναι ο άνθρωπος. Ο δεύτερος κύκλος πιο κάτω είναι ο φορέας και ο τρίτος δίπλα του, το περιβάλλον.
Αναφέρω ακόμη έναν κανόνα στην στρατηγική πρόληψης, το τρίγωνο του Haddon. Είναι ιδιαίτερα σημαντικός, και καταγράφει το πριν, το κατά, και μετά ενός ατυχήματος και σε συνδιασμό με το τρίγωνο πιο πάνω.

Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες ικανότητες, ούτε το ίδιοχρώμα, την ίδια κόπωση, την ίδια ηλικία κλπ Ούτε τα ίδια αντανακλαστικά και πάντα, την ίδια φυσική κατάσταση κλπ
Τα αυτοκίνητά μας δεν έχουν τις ίδιες προδιαγραφές, ούτε οι δρόμοι είναι ασφαλείς, ούτε ο καιρός είναι ο ίδιος για παράγειγμα.
Ο παράγοντας όμως, κατάσταση του οδηγού (όχι αλκοόλ), έλεγχος ταχύτητας ..άρα έλεγχος αυτοκινήτου---άρα δύναμης, της φύσης, κάνει την διαφορά ατομικά!

Δεν θα γράψω περισσότερα γιατί είμαι βέβαιη πως έχω ακουστεί.  

Η κινημαική ουσιαστικά ωφελεί την διαισθητική ικανότητα, την κριτική σκέψη στην δημιουργία εκτίμησης του τραύματος, πριν φτάσει ακόμη κάποιος στον τραυματία.
Αποτελεί σίγουρα όμως ένα εργαλείο στον τομέα της πρόληψης.

larus audouinii

Και κάτι ακόμη.
Οι ζώνες σώζουν ζωές.
Φοράτε τις ζώνες σωστά και σύμφωνα με τις συγκεκριμένες προδιαγραφές.
Όταν είναι σωστά τοποθετημένη, η ενέργεια θα απορροφηθεί από την πύελο και τον θώρακα.
Οι μπροστινοί ή και πλάγιοι αερόσακοι παρέχουν συμπληρωματική προστασία. Καλό είναι να ελεγχουμε την απόσταση της θέσης του καθισματος του οδηγού και του συνοδηγού από το ταμπλό του αυτοκινήτου και σύμφωνα με τις προδιαγραφές κατασκευής.

larus audouinii

Ας το σκεφτούμε και τους πεζούς.
Μάζα χ επιτάχυνση=δύναμη= μάζα χ επιβράδυνση.
Αν αντιστρέψουμε την ισότητα ένα όχημα θα επιβραδύνει εφόσων η μάζα του βρει ένα εμπόδιο, θα μεταφέρει την δύναμή του εκεί και με επιτάχυνση.
Αρκετοί άνθρωποι όταν βαδίζουν σε δρόμους με οχήματα έχουν μαζί τους την νύχτα έναν φακό και περπατούν έχοντας μπροστά τους τ΄ αυτοκίνητα.
Σε κατοικημένες περιοχές θα πρέπει γνωρίζοντας και τους κανόνες της φύσης να προσέχουμε ιδαίτερα.
Ας μην ξεχνάμε πως η δύναμη μεταφέρετε στην σύγκρουση, στον άνθρωπο,  και από κει μέχρι να εξουδετερωθεί, με τον ένα νόμο του Νευτωνα, στο εσωτερικό του σώματος κάνοντας τα όργανα και τους ιστούς να κινούνται, να συμπιέζονται και να συθλίβονται, ανάλογα με τα τραύματα και το είδος τους.

Γνωρίζουμε, πως αν αφήσουμε το χέρι μας έξω από το παράθυρο του αυτοκινήτου, και παίξουμε με το αεράκι, όταν όλη η παλάμη είναι κάθετη στον αέρα βρίσκει μεγαλύτερη αντίσταση λόγω της μεγαλύτερης επιφάνεις. Αν έχουμε την παλάμη μας με τα δάκτυλα κάθετα είναι πιο εύκολο.
Εύκολα συμπαιρένουμε την δύναμη πάνω στο δώμα και σε μεγαλύτερη επιφάνεια.

Ένα μικρό σώμα, όπως ενός παιδιού ανάλογα και με το ύψος του αυτοκινήτου είναι κατά πολύ πιο ευάλωτο μπροστά στα οχήματα. Ακόμη και στην διαδρομή που θα κάνει το σωματάκι του σε σχέση κα με την δύναμη που θα δεχθεί.


173 Επισκέπτες, 1 Χρήστης