Κοιτάξατε, πυρ!

Ξεκίνησε από gon, Απριλίου 03, 2008, 09:52:01 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

gon

Κοιτάξατε, πυρ!
Η στόχευση για την εκτόξευση ενός πυραύλου, επί παραδείγματι, από έναν πιλότο μαχητικού αεροσκάφους ήταν ώς τώρα κάπως πολύπλοκη δουλειά και απαιτούσε την ευθυγράμμιση του αεροσκάφους με τον εχθρικό στόχο. Η ίδια διαδικασία μπορεί όμως τώρα να γίνει με ένα απλό... βλέμμα· και αυτό χάρη σε ένα είδος κράνους με «μαγικές» ιδιότητες.

Το σύστημα Topsight που ανέπτυξε η γαλλική εταιρεία Sextan Avionique στηρίζεται σε ένα είδος κράνους που αποτελεί στην ουσία «κόμβο» ανταλλαγής πληροφοριών, διοχετεύοντας μια σειρά δεδομένα κατευθείαν στο οπτικό πεδίο του πιλότου, αλλά και προσδιορίζοντας ανά πάσα στιγμή τη θέση της κεφαλής του πιλότου μέσα στο πιλοτήριο.

Ο προσδιορισμός της ακριβούς θέσης του πιλότου γίνεται με τη βοήθεια ενός μαγνητικού πομπού που εκπέμπει σήματα στις τρεις διαστάσεις του πιλοτηρίου. Χάρη σε δέκτες που είναι ενσωματωμένοι στο κράνος, το σύστημα προσδιορίζει με ακρίβεια τη θέση της κεφαλής του πιλότου, καθιστώντας τη στόχευση αυτόματη: οι πληροφορίες για τη θέση του πιλότου διοχετεύονται σε πραγματικό χρόνο στον πύραυλο, ο οποίος θα εκτοξευθεί προς τη σωστή κατεύθυνση αρκεί ο πιλότος να πατήσει ένα και μόνο κουμπί!

Το μεγάλο πλεονέκτημα του νέου συστήματος είναι ότι εξασφαλίζει τη μεγίστη δυνατή ακρίβεια στόχευσης, καθώς και τη μεγίστη δυνατή ευκολία στόχευσης, χωρίς να απαιτεί τροποποιήσεις στα ­ πανάκριβα ­ μαχητικά αεροσκάφη που εξοπλίζουν ήδη τις στρατιωτικές αεροπορικές δυνάμεις. Το Topsight βρίσκεται ήδη σε δοκιμαστικό στάδιο σε αεροσκάφη τύπου Rafale και Mirage 2000.

Το σύστημα Topsight (και τα αντίστοιχά του άλλων εταιρειών) δεν είναι πολύτιμο μόνο για τα αεροσκάφη. Τα ελικόπτερα είναι μία ακόμη κατηγορία σκαφών που μπορούν να επωφεληθούν από αυτό και προετοιμάζονται ήδη πυρετωδώς για τη μεγίστη δυνατή αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που προσφέρει. Τα ελικόπτερα τύπου Tiger και Apache δοκιμάζουν ήδη μια εξελιγμένη εκδοχή του συστήματος που θα προσφέρει επιπλέον ενίσχυση της ορατότητας του πιλότου ­ πάντοτε μέσω του κράνους.

Η ενίσχυση της ορατότητας του πιλότου μέσω του κράνους μπορεί να γίνει με ποικίλους τρόπους, οι οποίοι βασίζονται στη συλλογή πληροφοριών από μια σειρά ανιχνευτές που βρίσκονται τοποθετημένοι στη «μύτη» του ελικοπτέρου. Οι ανιχνευτές του συστήματος Forward Looking Infrared που βασίζεται σε υπερύθρους μπορούν να δώσουν στον πιλότο μια άποψη του τοπίου ακόμη και τη νύχτα ή σε συνθήκες έντονης ομίχλης. Παρομοίως την όρασή του μπορούν να οξύνουν και τα συστήματα ενίσχυσης του φωτός, οι πληροφορίες των οποίων διοχετεύονται και αυτές κατευθείαν στο κράνος. Οι πληροφορίες από τα συστήματα αυτά δεν μπερδεύουν τον πιλότο, αφού απλώς «συμπληρώνουν» την εικόνα που ο ίδιος αποτυπώνει με τα μάτια του.

Κράνη που βασίζονται σε παρόμοια συστήματα βρίσκουν πολλές ακόμη στρατιωτικές εφαρμογές, όπως επί παραδείγματι στα άρματα μάχης ή και στον εξοπλισμό των πεζοναυτών. Μπορούν όμως επίσης να φανούν χρήσιμα και σε μη στρατιωτικές εφαρμογές. Η σημαντικότερη από αυτές είναι η τηλεχειρουργική.

κώστας

Γιατί ωρέ gon μου καταστρέφεις το όνειρο*;
Τι θα κάνω εγώ τώρα, πάσχων από ελαφράς μορφής αλλοιθωρισμού;
Αλλού θα στοχεύω κι αλλού θα εξαπολύεται...ο πύραυλος...


* Το όνειρο συνίσταται στην πυροδότηση του πυραύλου με (φορεμένο) κράνος.
eLe