a33.gr

Γενικά => Πολιτισμός - Εκδηλώσεις => Μήνυμα ξεκίνησε από: Teo στις Ιουνίου 16, 2004, 04:33:51 ΜΜ

Τίτλος: "Έξι Κορυφαίοι Γλύπτες Συνομιλούν με τον Άνθρωπο"
Αποστολή από: Teo στις Ιουνίου 16, 2004, 04:33:51 ΜΜ
Ένα από τα πιο λαμπερά εικαστικά γεγονότα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας φιλοξενεί, η Εθνική Πινακοθήκη διοργανώνοντας την έκθεση: "Έξι Κορυφαίοι Γλύπτες συνομιλούν με τον Άνθρωπο ", όπου  παρουσιάζονται μερικά από τα σημαντικότερα έργα των Ροντέν, Μπουρντέλ, Μαγιόλ, Μπρανκούζι, Τζιακομέτι, Μουρ. Οι έξι Ευρωπαίοι γλύπτες επελέγησαν με κριτήριο την προσήλωσή τους στην ουμανιστική παράδοση που θεμελίωσε η αρχαία ελληνική γλυπτική, αλλά και τον ρόλο που διαδραμάτισαν στην ριζική αλλαγή  της παράδοσης αυτής. Σκοπός της έκθεσης είναι να συμβάλει , ώστε οι Ολυμπιακοί Αγώνες να αποκτήσουν και πάλι την αρχική τους αγωνιστική, ηθική και καλλιτεχνική διάσταση ενόψει της επιστροφής τους στην Ελλάδα.

Ένα εικαστικό ταξίδι από το Ροντέν στον Μουρ


Οι ηγετικές αυτές μορφές της νεότερης και μοντέρνας τέχνης μας επιτρέπουν να παρακολουθήσουμε τα στάδια της πορείας από την παραδοσιακή, αλλά ριζοσπαστικά ανανεωμένη και εμψυχωμένη γλυπτική μορφή της πρώτης τριάδας ( Ροντέν, Μπουρντέλ, Μαγιόλ), στις τρεις εκδοχές της μοντέρνας πλαστικής που αντιπροσωπεύουν οι καλλιτέχνες της δεύτερης ομάδας ( Μπρανκόυζι, Τζακομέτι, Χένρυ Μουρ).
Η επιλογή αυτή σηματοδοτεί και μια άλλη πορεία: μια νέα προσέγγιση, νέα ανάγνωση και επανεκτίμηση των διδαγμάτων της αρχαίας τέχνης  

Ο Ροντέν είναι ο πρώτος νεότερος γλύπτης που κατανοεί βαθιά το πλαστικό μήνυμα της φειδιακής γλυπτικής, τη ζωτικότητα και την αλήθεια της, τη σχέση της με το ζωντανό μοντέλο καθώς και της πλαστικές λύσεις που έδωσε στην παράδοση της ανθρώπινης μορφής.

Ο Μπρανκούζι ανατρέχει στο δίδαγμα των Κυκλάδων και οι καθαρές, συμπυκνωμένες μορφές του εισάγουν στη μοντέρνα γλυπτική.

Ο Τζακομέτι εμπνέεται τις ψηλόλιγνες φιγούρες του, από τις ραδινές μορφές της γεωμετρικής γλυπτικής και από τα ετρουσκικά αγαλματίδια και τις φορτίζει  με το δραματικό αίσθημα που εκφράζει την υπαρξιακή αγωνία και τα πάθη του ανθρώπου του 20ου αιώνα.

Τέλος ο Χένρυ Μουρ ξαναδίνει στην ανθρώπινη μορφή την εγγενή "κλασική" πληρότητα και αισιοδοξία επινοώντας την πλαστική αρχή της "ζωτικής φόρμας" (vital form). Οι ανακεκλιμένες μορφές του, οι πολεμιστές του, οι μητρικές του θεότητες εμπνέονται συχνά από την Αρχαιότητα, αποδεικνύοντας τη ζωτικότητα και την αντοχή των διδαγμάτων της.