Ειδήσεις:

1η δοκιμή με αναβάθμιση ...

Main Menu
Μέλη
  • Σύνολο μελών: 7,374
  • Latest: iguzovec
Stats
  • Σύνολο μηνυμάτων: 360,324
  • Σύνολο θεμάτων: 11,759
  • Online today: 250
  • Online ever: 1,061 (Οκτωβρίου 10, 2023, 08:28:42 ΠΜ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
  • Users: 0
  • Guests: 247
  • Total: 247

Περί Ελευθερίας ο λόγος...

Ξεκίνησε από pixie, Ιουλίου 10, 2009, 01:49:50 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

pixie

Θέλουν άραγε πραγματικά την ελευθερία οι σύγχρονοι άνθρωποι? Και αν,ναι, γιατί έπαψαν να αγωνίζονται για την ουσία της?
Γιατί δεν αντιδρούν όταν διακυβεύεται η ελευθερία τους? Μήπως τελικά νιώθουν φόβο μπροστά της?

Ο Ταγκόρ έλεγε ''Το 'Αγνωστο είναι η αιώνια Ελευθερία''! Και συμφωνώ πως η ουσία της προκαλεί δέος...

'Εχω την αίσθηση ότι οι ολοκληρωτικές τάσεις και τα κοινωνικά συστήματα γνωρίζουν επιτυχία, επειδή ακριβώς η αβεβαιότητα και η ανασφάλεια ωθεί τους ανθρώπους να υποτάσσονται σ' ένα πανίσχυρο κράτος!
Η άνοδος της δημοκρατικής ιδέας, μπορεί βέβαια τυπικά να απελευθέρωσε τον άνθρωπο, η υποταγή σε μια εκάστοτε εξουσία όμως καλά κρατεί.

Και μάλιστα, η σημερινή κοινωνία δεσμεύει με την περιοριστική λογική της τους ανθρώπους, τους απομονώνει ως προς την έκφραση και τη συμπεριφορά, τους προσφέρει ιδιότητες και ετικέτες, με αποτέλεσμα να λειτουργεί περισσότερο το απρόσωπο στοιχείο.

Και πάλι καλά που βαυκαλιζόμαστε με τον μύθο της ελευθερίας, ενώ την ίδια στιγμή φτιάχνουμε συστήματα διαβίωσης - φυλακές - με τα ίδια μας τα χέρια!


Αν σε μένα πχ. που είμαι ζωγράφος, και πιστεύω ότι ισχύει για κάθε τεχνίτη της στιγμής αυτό, μου αφαιρέσεις την πνευματική εικόνα και την καλλιτεχνική ελευθερία, η προσωπικότητά μου θα πάψει να υπάρχει και να αναπτύσσεται σαν αυθύπαρκτη οντότητα. Γιατί αμέσως καταργείται ο εσωτερικός μου ρυθμός και η ελευθερία στο συναισθηματικό μου ξεπέταγμα!
 
Γιατί χάνω την δυνατότητα να πετάξω ελεύθερα καθώς απονεκρώνεται η εσωτερική συλλογιστική και η δημιουργική μου πνοή.
Και συνέπεια αυτών, δυστυχώς, είναι το πάγωμα των μορφοπλαστικών δυνατοτήτων, εκτός αν ξαφνικά αποφασίσω να δημιουργώ μουμιοποιημένες νεκρές μορφές!
 
Ευελπιστώ όμως ότι το πάθος μου για την τέχνη και τη ζωή και τη δίψα μου για απεραντοσύνη, θα τα υπερασπίζομαι έως θανάτου!



pixie

pixie

Στη συνέχεια, αν το δούμε από ψυχολογική άποψη, ελευθερία σημαίνει ελεύθερη διαμόρφωση της προσωπικότητας. Γιατί στην τελική, προσωπικότητα σημαίνει να είσαι μια μονάδα ψυχοβιολογική με ξεχωριστή συγκρότηση! Να λειτουργείς με το δικό σου χρονόμετρο, να έχεις το δικό σου χρώμα και να ανασαίνεις με μια δική σου συχνότητα. Να ζεις και να εκφράζεις την ύπαρξή σου με έναν τρόπο ιδιωτικό και αυθεντικό.

Δυστυχώς, στο μυαλό αρκετών, υπάρχει και το εξής εύλογο ως ερώτημα... Από τη στιγμή που μαθαίνει κάποιος να κρύβεται πίσω από ομαδικά συστήματα σκέψης και να βολεύεται στην τελική, ποιός ο λόγος να ψάχνει τώρα μέσα στην απεραντοσύνη των άγνωστων εννοιών για κάτι ανέφικτο ή και ανεδαφικό στα μάτια του?  

Που θα του πάρει και χρόνο και θα τον ξεβολέψει κι από τις συνήθειές του [TV, ποδόσφαιρο, ταχυφαγάδικο κλπ.]! Υπάρχει λόγος να προβληματιστεί στα καλά καθούμενα για υψηλές ενατενίσεις και ιδανικά?

Θλιβερό, αλλά καθημερινό φαινόμενο...


pixie

pixie

Η έννοια του εγκλεισμού σε στείρα ''πρέπει'' είναι άκρως άθλια...  
Αφαιρεί δυνατότητες από την προσωπική μας πορεία και μας βάζει στο κόλπο της απρόσωπης ολοκλήρωσης!

Και σίγουρα, αν αποφάσιζα να υπογράψω αυτή την σύμβαση, θα έπρεπε να πάψω να αντικειμενοποιώ τα ελεύθερα οράματά μου, αφού ό,τι και να έκανα δεν θα ήμουν τίποτα άλλο παρά ένα γελοία ασήμαντο μόριο του μηχανισμού του συστήματος!

rain

λοιπόν Ελευθερια είναι σήμερα
Ψηφίζουμε
όχι πως θα γίνει κάτι το τρομερό αλλα και μόνο που οι πολιτικοί κλάνουν ρέγκες για την ψήφο μας εμενα μου δίνει μια μικρή δόση ελευθερίας
Επειδή όμως η ελευθερια είναι όπως τα ναρκωτικά και σε μεγάλη δόση γίνεται κουσούρι, έχει παρενέργειες και πολλά αλλα κακά, για αυτό από αύριο κομμένα πάλι.
Μια μέρα στα τόσα χρονια φτάνει μη κακομαθαίνουμε κιόλας και γίνουμε πρεζόνια της ελευθερίας  :mryellow:  :D  :mrviolet:  :mrorange:  :mrgreen:  :mrblue:  :mricy:

pixie

:mrgreen:

Εδώ που τα λέμε... Η ελευθερία είναι η καλύτερη μέθοδος εξέλιξης αφού αφήνει μια τεράστια δυνατότητα σε επίπεδο δοκιμής, από τη στιγμή που μας επιτρέπει να κάνουμε άπειρα λάθη αλλά και άπειρες σωστές κινήσεις... Πολύ ανθρώπινο...

Στα πλαίσια μάλιστα της έμπνευσης και της πρωτοβουλίας θα τη θεωρούσα αφάνταστα παραγωγική! ;-)

johnfromspace

Η Ελευθερία για μένα είναι έμφυτη μεσα στο Ελληνικό DNA.
Μακριά απο κομματικές εξαρτήσεις και απάθειες.
Θεωρώ πώς Ελεύθερος είναι εκείνος που συλλογάται ελεύθερα όπως λέει ο Ρήγας Φεραίος...

Κλείνω με ένα τραγουδάκι αφιερωμένο σε όλους μας με νόημα




pixie

Ας πιάσουμε και τη βιβλιογραφία τώρα για μια πιο εμπεριστατωμένη μελέτη!  ;-)  :grin:

 
Ο μεγάλος 'Αγγλος φιλόσοφος Τζον Στιούαρτ Μιλ έδωσε την ωφελιμιστική εξήγηση του αγαθού της ελευθερίας. Ακολουθώντας τις διδαχές του Τζέρεμι Μπίνθαμ, ο οποίος διατύπωσε την ''αρχή της ωφελιμότητας'', τεκμηρίωσε με απλά και πολύ κατανοητά επιχειρήματα την ανάγκη της ελευθερίας της έκφρασης. Ο Μιλ κάνει μια εκπληκτική τρίπλα στους αναγνώστες του καιρού του που φοβούνταν ότι η ελευθερία του λόγου θα εισαγάγει δαιμόνια στην κοινωνία. ''Τι έχουμε να φοβηθούμε?'' ρωτούσε ο Μιλ. Αν οι ιδέες, οι απόψεις που δημοσιοποιούνται είναι καλές, τότε η κοινωνία βρίσκεται στο κέρδος. Αν οι ιδέες που ελεύθερα δημοσιοποιούνται είναι κακές, τότε εκτίθενται και θωρακίζουν τις καλές απόψεις που ήδη έχουμε. Γι’ αυτό αφήστε τον κόσμο να εκτίθεται και στο τέλος θα έχουμε κέρδος, έτσι κι αλλιώς.

Η τεκμηρίωση της ελευθερίας της έκφρασης από τον Τζον Στιούαρτ Μιλ ήταν πλήρης. Πολλοί όμως διέκριναν κενά στην τεκμηρίωση της ελευθερίας της δράσης των ανθρώπων. Εναν αιώνα σχεδόν μετά ήρθε ο συκοφαντημένος στην Ελλάδα Φρίντριχ Χάγιεκ για να συμπληρώσει το κενό...

Στο βιβλίο του ''Το Σύνταγμα της Ελευθερίας'' ο Φρίντριχ Χάγιεκ κάνει μια απλή σκέψη. Σε οποιαδήποτε στιγμή της ανθρωπότητας, σε κάθε κοινωνικό σύνολο υπάρχουν χιλιάδες προβλήματα προς επίλυση που επιδέχονται δισεκατομμύρια επί δισεκατομμυρίων συνδυασμούς. Κανείς, μα κανείς δεν ξέρει εκ των προτέρων την άριστη λύση ή έστω την καλύτερη λύση. Αυτή την αναγνωρίζουμε εκ των υστέρων αφού υπάρξουν εκατομμύρια προσπάθειες, οι περισσότερες αποτυχημένες, άλλες μερικώς αποτυχημένες, άλλες μερικώς επιτυχημένες κι άλλες επιτυχημένες.

''Το βασικό επιχείρημα υπέρ της ατομικής ελευθερίας'', γράφει ο Χάγιεκ, ''βασίζεται κυρίως στην παραδοχή ότι όλοι μας αγνοούμε πολλούς από τους παράγοντες από τους οποίους εξαρτώνται η επίτευξη των σκοπών μας και η ευημερία μας... Επειδή λοιπόν κάθε άτομο γνωρίζει πολύ λίγα πράγματα και -ιδιαίτερα- επειδή σπάνια ξέρουμε ποιος από εμάς γνωρίζει καλύτερα, εμπιστευόμαστε τις ανεξάρτητες και ανταγωνιστικές προσπάθειες πολλών ανθρώπων για να επιφέρουν την εμφάνιση αυτού που, όταν το δούμε, θα το θέλουμε.''

Η ελευθερία είναι η δυνατότητα να βελτιώνουμε πράγματα διά άπειρων δοκιμών και λαθών, είναι μια μέθοδος εξέλιξης. Κάποιος θα δοκιμάσει το ''α'' και θα αποτύχει, κάποιος το ''β'' και θα αποτύχει κάποιος το ''αβγ'' και θα αποτύχει μέχρι που κάποιος θα δοκιμάσει το ''κλμ'' και θα πούμε αυτό είναι! Αυτό θέλουμε! Γι’ αυτό η ελευθερία είναι σημαντική διότι το ''κλμ'' που θέλουμε, δεν ξέρουμε ότι το θέλουμε πριν το δούμε, και για να το δούμε πρέπει να επιτρέψουμε σε κάποιον να το κάνει. Και όχι μόνο αυτό: μπορεί το ''κλμ'' να βολεύει τώρα, αλλά να μην είναι το τελειωτικό που θέλουμε. Μπορεί αργότερα κάποιος να σκεφθεί το ''ακλμ'', που να είναι βολικότερο και καλύτερο. Αλλά δεν θα το ξέρουμε αν δεν τον αφήσουμε να δοκιμάσει, ακόμη κι αν δοκιμάζοντας, το πιθανότερο είναι να αποτύχει. Οπως λέει ο Χάγιεκ: ''Η ελευθερία είναι σημαντική επειδή ακριβώς δεν ξέρουμε πώς θα τη χρησιμοποιήσουν τα άτομα''. Και γι’ αυτό, όπως απέδειξε η ιστορία, είναι αφάνταστα παραγωγική. Δηλαδή ωφέλιμη...

Πηγές:
Τζον Στιούαρτ Μιλ, ''Περί Ελευθερίας'', εκδ. Επίκουρος
Τζον Στιούαρτ Μιλ, ''Αυτοβιογραφία'', εκδ. Κούριερ
Φ. Α. Χάγιεκ, ''Το Σύνταγμα της Ελευθερίας'', εκδ. Καστανιώτη

pixie

Θυμήθηκα και τη φράση του Σάρτρ: ''Ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος στην ελευθερία...''

Είναι βέβαια εξαιρετικά εντυπωσιακή, πλην όμως δεν σφάλλει ως νόημα πραγματικό? ;-)

pixie

Δεν θα μπορούσε να είμαστε άμεσα και δωρεάν ελεύθεροι! Είναι ψέμα ότι ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος ή ότι είμαστε όλοι ελεύθεροι.


Νομίζω ότι ο άνθρωπος έρχεται στη γη με την υπέροχη δυνατότητα να γίνει μια μέρα ελεύθερος, εφόσον έχει το προνόμιο να κινητοποιεί τις ψυχικές και πνευματικές τους δυνάμεις, τις εφεδρείες και τις δυνατότητές του... κάθε σύνθεση δυναμική στηριζόμενη στα μόρια του εσωτερικού του χώρου...

aiollus

Ο ανθρωπος πιστευω γεννιεται Ελευθερος αλλα ζει και πεθαινει σκλαβομενος!!!

pixie

Αλλά δεν είναι δυνατόν να γεννιέται ένας άνθρωπος ελεύθερος, αφού, από την πρώτη στιγμή στη ζωή, εντάσσεται στο σύστημα και χειραγωγείται μέσα σ' αυτό και με τον τρόπο που επιτάσσει.

Η ελευθερία δεν είναι αγαθό που καταγράφεται τυχαία, αντίθετα κερδίζεται - πολύ αργότερα ίσως και όσο η κρίση αναπτύσσεται και η εσωτερική πορεία συνεχίζεται - μέσα από ουσιαστικές αναζητήσεις, συνειδητοποιήσεις και προσωπικές μάχες κόντρα σε όλα!

aiollus

[quote user="pixie" post="341061"]Αλλά δεν είναι δυνατόν να γεννιέται ένας άνθρωπος ελεύθερος, αφού, από την πρώτη στιγμή στη ζωή, εντάσσεται στο σύστημα και χειραγωγείται μέσα σ' αυτό και με τον τρόπο που επιτάσσει.

Η ελευθερία δεν είναι αγαθό που καταγράφεται τυχαία, αντίθετα κερδίζεται - πολύ αργότερα ίσως και όσο η κρίση αναπτύσσεται και η εσωτερική πορεία συνεχίζεται - μέσα από ουσιαστικές αναζητήσεις, συνειδητοποιήσεις και προσωπικές μάχες κόντρα σε όλα![/quote]

Ολοι οι ανθρωποι γεννιουντε ελευθεροι .
  Η ελευθερια ειναι ενα αγαθο που προ υπαρχει πριν γεννιθει ο ανθρωπος.Η ενταξει στο συστημα ειναι υποχρεωτικη για την αποδοχη στις αρχες επιβιωσεις και αναπτυξης του.
  Τωρα αν η κοινωνια με τους νομους και τα συμφεροντα των δυνατων αυτου του κοσμου τον κανει σκλαβο μεσα στην ιδια του ζωη και τον κανει να αγωνιζεται για τα αυτονοητα που απο ανεκαθεν υπηρχαν στην φυση οπως η ελευθερη εκφραση και ο αγραφος νομος <<μην κανεις αυτο που δεν θες να σου κανουν>> αυτο δεν σημαινει οτι δεν γεννιεται ελευθερος.
  Εξαλου ακομα και τα αγρια ζωα που ζουν σε αγελες και δημιουργουν τις δικες τους κοινωνιες και εκεινα πρεπει να γινοντε αποδεχτα στο συστημα-τους νομους δηλ. τις αγελης- και να μεγαλουν κατω απο τους κανονες τις κοινωνιας αλλα δεν τους στερηται η ελευθερια να ζησουν με τον δικο τους τροπο και να κανουν οτι θελουν αρκη να τηρουντε οι κανονες και οι νομοι τις αγελης για την επιβιωση ολης τις αγελης.

pixie

[quote user="aiollus" post="341063"]Ολοι οι ανθρωποι γεννιουνται ελευθεροι. [/quote]
Σε κάποιους αρέσει να διαστρέφουν την αλήθεια και να ζουν με αυταπάτες...  ;-)
Είσαι ελεύθερος να φέρεις τον τρόπο σου!  :grin:

Delmar

Oταν η σκεψη σταματησει...τοτε μπαινεις σε αλλη διασταση..την πραγματικη οπου πονος και συγχισης παυουν να υφιστονται..οταν βλεπεις τα πραγματα ετσι ακριβως οπως ειναι...η μη ανταποκρισης μας σε ευχαριστηση η πονο....τοτε μονο μπορεις να δεις τα πραγματα οπως ειναι...πετωντας απο το μυαλο σου τις ψευτοηθικολογιες κοινωνικες θρησκευτικες πολιτικες....

Το βλεπειν ειναι ελευθερια.....το παρατηρειν....

Μπορειτε να δειτε μονο οταν υπαρχει ελευθερια....

Οσοι φοβουνται οτι σε αυτη την κατασταση γινομαστε αγρια θηρια....υπαρχει και αλλη δυνατοτητα.....αυτη του θεου...

pixie

Η ελευθερία στον Σπινόζα



Η διαπραγμάτευση της ελευθερίας από τον Σπινόζα αποτελεί εφαρμογή μεθόδου που αναπτύσσεται στην Ηθική, την Πολιτική Πραγματεία και την Πραγματεία για την επανόρθωση της νόησης. Στον πρόλογο του τρίτου μέρους της Ηθικής ο Σπινόζα παρατηρεί ότι αυτοί που γράψανε για τις εντυπώσεις, τα πάθη και την ανθρώπινη συμπεριφορά αναζητούν την αστάθεια και την αδυναμία του ανθρώπου, θρηνούν για λογαριασμό του, τον κοροϊδεύουν, τον περιφρονούν και συχνά τον μισούν.

Οι μεθοδολογικές προσεγγίσεις του Σπινόζα προϋποθέτουν την αποφυγή μιας καταδικαστικής στάσης απέναντι στον άνθρωπο αλλά και ενός αφελούς ανθρωπισμού που τείνει προς την εξιδανίκευσή του.
Πηγή των λαθεμένων αυτών αντιλήψεων, κατά τον Σπινόζα, είναι η διαδεδομένη πεποίθηση ότι η σχέση του ανθρώπου με τη φύση είναι ανάλογη με τη σχέση ενός βασιλείου που βρίσκεται σε ένα άλλο βασίλειο αλλά είναι ανεξάρτητο από αυτό (Πολιτική Πραγματεία, κεφ. II, 6).
Η αντίληψη αυτή πηγάζει από μια τελεολογική αντίληψη σύμφωνα με την οποία ο θεός δημιούργησε τη φύση χάριν του ανθρώπου και τον άνθρωπο για να του
προσφέρει λατρεία. (Ηθική, I μέρος, Επίμετρο).

Η πλάνη των τελεολογικών εξηγήσεων οφείλεται στο γεγονός ότι ο άνθρωπος αναζητεί στη φύση ό,τι του είναι χρήσιμο όταν δεν σκέπτεται ορθολογικά! Ο άνθρωπος προβάλλει λοιπόν στη φύση την εντύπωση ότι η φύση επιδιώκει κάποιους σκοπούς. Ο άνθρωπος τους ερμηνεύει στη φαντασία του σύμφωνα με τα πρότυπα που έχει, όταν δεν μπορεί να ξεπεράσει την παραστατική γνώση. Η απόρριψη των τελεολογικών προσεγγίσεων επηρεάζει και την εικόνα που έχει ο Σπινόζα για την ιστορία της φιλοσοφίας. Θεωρεί τη διδασκαλία του Σωκράτη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, που πίστεψαν στις «εντελέχειες» και τα «πνεύματα», άρα και στις τελεολογικές εξηγήσεις, ανόητες και παιδαριώδεις. Τους κατηγορεί μάλιστα ότι έκαψαν όλα τα βιβλία του Δημόκριτου. Αντίθετα επιδοκιμάζει τους ατομικούς φιλοσόφους, και ιδίως τον Δημόκριτο, τον Επίκουρο, τον Λουκρήτιο, προφανώς γιατί η φιλοσοφία τους αποκλείει τις τελεολογικές εξηγήσεις (επιστολή 56 στον Hugo Boxel).

Η πλάνη των τελεολογικών προσεγγίσεων πηγάζει από τη διδασκαλία περί προνοίας, προφανών αυτήν των Στωικών και των Χριστιανών. Σύμφωνα με τον Σπινόζα «καθολική πρόνοια» είναι αυτή που παράγει και διατηρεί κάθε πράγμα σε σχέση με τη φύση ως ολότητα. «Ειδική πρόνοια» είναι η δύναμη που αναπτύσσει κάθε πράγμα για να διατηρήσει την ιδιαίτερη ύπαρξή του (Σύντομη Πραγματεία για τον θεό, τον άνθρωπο και την ευτυχία του, κεφ. V). Από όσα παρατηρεί ο Σπινόζα για την πρόνοια προκύπτει ότι οι τελεολογικές προσεγγίσεις είναι λογικά αθεμελίωτες και πηγάζουν από τη φαντασία μας. Προκύπτει ακόμα ότι οι θεολογικές έννοιες που ο Σπινόζα χρησιμοποιεί έχουν καθαρά νατουραλιστικό περιεχόμενο. Αυτό συμβαίνει γιατί ο θεός είναι εγγενής (immanens) και όχι υπερβατική αιτία της φύσης (ό.π., κεφ. III). Η θέλησή του ταυτίζεται με τη δημιουργική δύναμη της φύσης. Οι νόμοι της φύσης είναι οι ίδιοι με αυτούς που ισχύουν για τη θέληση του θεού (Πολιτική Πραγματεία, κεφ. II § 3). Μυστήρια και θαύματα αποκλείονται. Η αναγωγή από τον Σπινόζα του θεού στη φύση είναι ένας τρόπος για να δηλωθεί ότι η φύση εξαρτάται μόνο από τον εαυτό της και περιλαμβάνει την αιτία της ύπαρξής της.

Τέλος ο προσδιορισμός της ελευθερίας προϋποθέτει έναν ορθό προσδιορισμό του φιλοσοφικού στοχασμού. Σύμφωνα με τον Σπινόζα, ο άνθρωπος είναι ελεύθερος, όταν οι πράξεις του καθορίζονται από το λογικό του (Πολιτική Πραγματεία, κεφ. II § 2). Με το λογικό του μπορεί να γνωρίσει τις αιτίες των πράξεών του. Χωρίς τη γνώση των αιτιών αυτών, δηλαδή των νόμων που διέπουν την ανθρώπινη φύση και τη φύση στο σύνολό της, ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι ελεύθερος (Ηθική, I Μέρος, Πρόταση 23, Σχόλιο –Πολιτική Πραγματεία, κεφ. II § 8, 11). Θα μπορούσε να αντειπεί κανείς ότι ορισμένες πράξεις των ανθρώπων οφείλονται στην τύχη. Ο Σπινόζα δεν δέχεται την εξήγηση αυτή. Υποστηρίζει ότι αναφερόμαστε στην τύχη, όταν δεν γνωρίζουμε την αιτία ενός πράγματος (Σύντομη Πραγματεία για τον θεό, τον άνθρωπο και την ευτυχία του, II μέρος, κεφ. 6). Θα ήταν δυνατόν να ονομασθεί τυχαίο ό,τι οφείλεται στη σύμπτωση διαφορετικών αιτιακών σειρών, όπως στον Αριστοτέλη. Ο Σπινόζα δεν εξετάζει αυτό το ενδεχόμενο.
Είναι αξιοσημείωτο ότι, ενώ ο Σπινόζα λέει ότι θα εξετάσει τα ανθρώπινα πάθη όπως οι γεωμέτρες αναλύουν τις γραμμές, τις επιφάνειες και τα στερεά σώματα, για να εξηγήσει τη μετάβαση από την παραστατική γνώση στην ορθολογική γνώση και στον ορθό προσανατολισμό του νου, χρησιμοποιεί ιστορικογενετική μέθοδο. Στην Πραγματεία για την επανόρθωση της νόησης παρατηρεί ότι πρέπει να υπάρξει κοινωνία που να ευνοεί τον ορθό προσανατολισμό της νόησης σε όσο το δυνατόν περισσότερους, ότι απαιτείται ηθική φιλοσοφία, παιδαγωγική, καλή υγεία και ιατρική που θα την εξασφαλίσει. Πολλά εμπόδια για τον ορθό προσανατολισμό της νόησης είναι δυνατόν να παραμερισθούν με τις τέχνες και τη μηχανική, που δεν πρέπει να περιφρονείται (§14-16).
Συναφής προς αυτή την προσέγγιση είναι η επίκληση της εμπειρίας από τον Σπινόζα. Η «αόριστη εμπειρία» είναι μια παραλλαγή παραστατικής γνώσης που είναι πηγή πλάνης, γιατί δεν προϋποθέτει καμιά μέθοδο και δεν αντιτίθεται προς κάποιο είδος παραστατικής γνώσης έστω που θα επέτρεπε την κριτική της. Υπάρχει όμως και η εμπειρία που υποβοηθάει την ορθολογική γνώση και επιβεβαιώνει τα συμπεράσματά της. Η εμπειρία επιτρέπει να σχηματίσουμε παραστάσεις για ό,τι είναι κοινό σε μια κατηγορία όντων, π.χ. για τους ανθρώπους ότι γελούν ή ότι μπορούν να σταθούν όρθιοι (Ηθική, I Μέρος, Πρόταση 40, Σχόλιο I). Συνηθέστερα όμως η εμπειρία είναι πηγή πλάνης, για παράδειγμα όταν βλέπουμε τον ήλιο και πιστεύουμε ότι απέχει διακόσια πόδια από εμάς. Η πλάνη όμως αυτή δεν οφείλεται στην εμπειρία, αλλά στο γεγονός ότι αγνοούμε την απόσταση ανάμεσα σε εμάς και τον ήλιο (Ηθική, I Μέρος, Πρόταση 34, Σχόλιο).

Από τη θέση του Σπινόζα ότι η ορθολογική γνώση είναι η γνώση των αιτίων ενός πράγματος προκύπτει ότι δεν μπορεί να υπάρξει ελευθερία εκλογής όπως την εννοούσαν οι Χριστιανοί, οι Στωικοί και ο Καρτέσιος. Παρεκβατικά θα μπορούσε κανείς να παρατηρήσει ότι η ελευθερία εκλογής είναι ασυμβίβαστη με τη χριστιανική έννοια της θείας χάριτος, με την καρτεσιανή έννοια που περιορίζει την άπειρη βούληση από την πεπερασμένη νόηση, και με την ειμαρμένη των Στωικών.
Για τον Σπινόζα η ελευθερία εκλογής είναι ανθρωπολογικά αθεμελίωτη. Η ελευθερία εκλογής προϋποθέτει ότι η βούληση μπορεί να πάρει μια απόφαση ή την αντίθετη. Σύμφωνα με τον Σπινόζα, η βούληση ανάγεται στην όρεξη και την επιθυμία, που είναι η συνείδηση της όρεξης (Ηθική, II Μέρος, Πρόταση IX, Σχόλιο). Η επιθυμία καθορίζεται από την τάση κάθε όντος, άρα και του ανθρώπου, να διατηρήσει την ύπαρξή του. Διέπεται συνεπώς από τους νόμους της φύσης. Εξειδικευμένη μορφή τους είναι οι νόμοι που διέπουν την ανθρώπινη φύση. Η «βούληση» είναι μια λέξη που δεν συνοδεύεται από καμιά παράσταση. Η πεποίθηση ότι υπάρχει ελευθερία εκλογής οφείλεται συνεπώς σε μια αυταπάτη. Οι άνθρωποι έχουν συνείδηση ότι ορέγονται και επιθυμούν κάτι, αγνοούν όμως την αιτία της όρεξης και της επιθυμίας τους (Ηθική, Μέρος I, επίμετρο, Μέρος II, Πρόταση 35, Σχόλιο). Έτσι το βρέφος πιστεύει ότι ζητεί ελεύθερα το γάλα του, ο μέθυσος ότι φλυαρεί ελεύθερα καθώς και η φλύαρη γυναίκα (Ηθική, Μέρος III, Πρόταση 2, Σχόλιο).

Επίσης η ελευθερία δεν έχει καμιά σχέση με τη συμπτωματικότητα, με ό,τι δηλαδή ο Αριστοτέλης ονόμαζε «ενδεχόμενον άλλως έχειν». Σύμφωνα με τον Σπινόζα, δεν υπάρχεις τη φύση συμπτωματικότητα, αλλά αναγκαιότητα (Ηθική, Μέρος I, Πρόταση 29). Η αναγκαιότητα όπως την εννοεί ο Σπινόζα δεν έχει καμιά σχέση με την ειμαρμένη των Στωικών. Από προγραμματική άποψη η αναγκαιότητα στην οποία αναφέρεται ο Σπινόζα προσεγγίζει την αναγκαιότητα μιας γεωμετρικής απόδειξης. Αν όμως ληφθεί υπόψη η Θεολογικοπολιτική Πραγματεία αλλά και η Πολιτική Πραγματεία, η αναγκαιότητα τείνει να προσλάβει ιστορική και ψυχολογική μορφή. Ως προς τη Θεολογικοπολιτική Πραγματεία, η μετάβαση από την παραστατική στην ορθολογική γνώση είναι ζήτημα υπακοής και πειθαρχίας. Ο Ιησούς πράττει σύμφωνα με τους νόμους της φύσης, χωρίς όμως να τους γνωρίζει. Στην περίπτωσή του η πράξη χωρίζεται από τη νόηση και τη γνώση, ενώ σύμφωνα με τον Σπινόζα και οι δύο διέπονται από τους νόμους της φύσης. Οπωσδήποτε η αναγκαιότητα, όταν τη γνωρίζουμε ορθολογικά, μας διδάσκει ότι δεν μπορεί να υπάρξει μεταβολή στη νόηση χωρίς να υπάρξει μεταβολή στην έκταση, δηλαδή στο σώμα και αντίστροφα. Μάλιστα σύμφωνα με την Ηθική (Μέρος ΙΙΙ, Πρόταση II, Σχόλιο), ο Σπινόζα υποστηρίζει ότι η νόηση και το σώμα είναι το ίδιο πράγμα και ότι διαφέρουν μόνο από τη σκοπιά της νόησης ή της έκτασης από την οποία τα θεωρούμε. Μάλιστα ο Σπινόζα απομακρύνεται από τον παραλληλισμό σύμφωνα με τον οποίο κάθε μεταβολή στη νόηση συνοδεύεται από μεταβολή στο σώμα και αντίστροφα, για να πλησιάσει την υλιστική άποψη. Υποστηρίζει ότι «η εμπειρία δεν εδίδαξε ακόμα σε κανένα το τι μπορεί να κάνει το σώμα … Κανείς δεν γνωρίζει με τόση ακρίβεια τη δομή του σώματος ώστε να μπορεί να εξηγήσει τις λειτουργίες του». Η αναγκαιότητα στη φύση αποκαλύπτεται και η απαλλαγή των εξηγήσεων που αναφέρονται σ’ αυτήν από ανθρωπομορφικά και τελεολογικά κατάλοιπα πραγματοποιείται όταν θεωρείται η φύση ως ολότητα (Πολιτική Πραγματεία, κεφ. II, § 8).
Εφόσον η ανθρώπινη νόηση και η πράξη αιτιοκρατούνται, έπεται ότι η ελευθερία σύμφωνα με τον Σπινόζα είναι γνώση ή η συνείδηση της αναγκαιότητας. Στην Πολιτική Πραγματεία (κεφ. II, §11) ο Σπινόζα παρατηρεί ότι «η ελευθερία δεν αίρει την αναγκαιότητα, αλλά τη θέτει». Η πρόταση αυτή συνοψίζει την Ηθική (Μέρος I, ορισμός 7). Σύμφωνα μ’ αυτόν, «ένα πράγμα ονομάζεται ελεύθερο, όταν υπάρχει και δρα από μόνη την αναγκαιότητα της φύσης του». Όπως παρατηρήθηκε πριν, ο άνθρωπος είναι μέρος της φύσης, άρα οι νόμοι της φύσης ισχύουν και γι’ αυτόν. Ο άνθρωπος είναι συνεπώς ελεύθερος, όταν γνωρίζει τους νόμους της ανθρώπινης φύσης και πράττει σύμφωνα με αυτούς.

Εξάλλου ο Σπινόζα υποστηρίζει ότι η αγάπη είναι μετάβαση από μικρότερη σε μεγαλύτερη δύναμη και τελειότητα σε σχέση με το αίτιο που την προκαλεί (Ηθική, Μέρος ΙΙΙ, Πρόταση 13, Σχόλιο). Η ελευθερία είναι συνεπώς συνυφασμένη με τη χαρά, τη αγάπη και την ελπίδα, την προσδοκία δηλαδή ότι η δύναμη και η τελειότητά μας θα αυξηθούν στο μέλλον. Βέβαια στην Ηθική Ηθική (Μέρος Ι, Πρόταση 17, Πόρισμα II) ο Σπινόζα γράφει ότι ο θεός μόνο είναι ελεύθερη αιτία, γιατί σ’ αυτόν η ουσία και η ύπαρξη συμπίπτουν. Συνεπώς ο θεός υπάρχει σύμφωνα με την αναγκαιότητα της φύσης του. Ο θεός όμως, σύμφωνα με τον Σπινόζα, ανάγεται στη φύση. Ο όρος θεός δείχνει την τελειότητα της φύσης. Ο άνθρωπος όντας μέρος της φύσης είναι ελεύθερος εφόσον γνωρίζει τους νόμους της φύσης και πράττει σύμφωνα με αυτούς. Η ύπαρξη του επιμέρους ανθρώπου μπορεί να λάβει διαφορετική μορφή και κίνηση, αν υποστεί τα αποτελέσματα της κίνησης ισχυρότερου όντος. Η ύπαρξη του ανθρώπου δεν μπορεί, δεν είναι δυνατόν να χωρισθεί από την ύπαρξη των άλλων όντων. Γι’ αυτό η ελευθερία του ανθρώπου δεν ταυτίζεται απόλυτα με την ελευθερία του θεού, δηλαδή της φύσης.
Η ελευθερία ως γνώση των νόμων της ανθρώπινης φύσης θεμελιώνει και την κοινωνική και την πολιτική φύση του ανθρώπου (Ηθική, Μέρος II, Πρόταση 49, Σχόλιο). Ο ελεύθερος άνθρωπος θα παραδεχθεί τις μεταβολές της τύχης. Δεν θα μισήσει ούτε θα φοβηθεί ούτε θα φθονήσει κανέναν. Τα πάθη αυτά είναι συμπτώματα αδυναμίας άρα και δουλειάς. Η σπινοζική έννοια της ελευθερίας δείχνει ότι καθήκον του ηγεμόνα σε μια πολιτεία είναι να διδάξει στους πολίτες «να πράττουν ελεύθερα το καλύτερο». Αν η πολιτεία κυβερνάται ορθολογικά, οι πολίτες θα είναι ελεύθεροι σύμφωνα με την πραγματική έννοια της ελευθερίας.
Η έννοια της ελευθερίας, όπως την ανέπτυξε ο Σπινόζα, είναι ίσως η πληρέστερη, η πιο ώριμη από όσες έχουν διατυπωθεί πριν και μετά από αυτόν. Ένα ερώτημα που τίθεται είναι εάν είναι υλιστική, όπως υποστήριξαν οι σύγχρονοί του αλλά και οι φιλόσοφοι του 18ου αιώνα, τουλάχιστον ως τον Γιακόμπι, ή μυστικιστική, όπως έμμεσα υποστήριξαν οι γερμανοί ρομαντικοί φιλόσοφοι αλλά και ο Χέγκελ. Αυτός χαρακτήρισε τη φιλοσοφία του Σπινόζα όχι ως αθεϊσμό, αλλά ως «ακοσμισμό». Ο Σπινόζα αρνιέται τον κόσμο και όχι τον θεό. Κατά κάποιο τρόπο η φιλοσοφία του Σπινόζα, σύμφωνα με τον Χέγκελ, θυμίζει αυτή του Παρμενίδη. Η έμφαση του Σπινόζα στις ανεξερεύνητες δυνατότητες του σωματικού όντος μάλλον δημιουργεί την εντύπωση ότι έτεινε προς τον υλισμό, θέτοντας έμμεσα το ερώτημα αν το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να αναπτύξει συνείδηση, σκέψη και ζωή.
Αναντίρρητα υπάρχει επίδραση της Σχολαστικής Φιλοσοφίας στον Σπινόζα, όπως φαίνεται από την ορολογία που χρησιμοποιεί, π.χ. τους όρους «υπόσταση», «ουσία», «τρόποι», «κατηγορήματα» κ.ά. Ο ίδιος άλλωστε παρατηρεί ότι συμφωνεί με τους Σχολαστικούς τουλάχιστον ως προς τη γνώμη τους ότι ο άνθρωπος είναι «κοινωνικό ζώον (Πολιτική Πραγματεία, κεφ. II, §XV).
Ορισμένα χωρία του Σπινόζα φαίνεται να απηχούν μυστικιστική ευαισθησία, όπως για παράδειγμα «η γνώση της ένωσης του πνεύματος με τη φύση συνολικά» (Πραγματεία για την επανόρθωση της νόησης, §13). Προφανώς ο Σπινόζα αναφέρεται στη γνώση της φύσης ως ολότητας που προϋποθέτει νοητική δύναμη μεγαλύτερη από αυτή που μπορεί να διαθέτει ο σοφός. Η γνώση αυτή έχει άλλωστε συλλογικό χαρακτήρα και είναι συνυφασμένη με την ύπαρξη μιας κοινωνίας που επιτρέπει σε όσο το δυνατόν περισσότερους να αναπτύξουν τη νοητική τους δύναμη. Ο Σπινόζα, όπως και ο Βάκωνας, ο Καρτέσιος και άλλοι, προφανώς δεχόταν ότι η γνώση είναι δύναμη.

Η άποψη του Σπινόζα για την ελευθερία ως γνώση της αναγκαιότητας επηρέασε τον Χέγκελ, που θεωρούσε την ελευθερία εκλογής ως εκδήλωση υποκειμενισμού και δεχόταν ότι η πραγματική ελευθερία είναι η γνώση της ιστορικής αναγκαιότητας. Ο Μαρξ στο Κεφάλαιο (σειρά Everyman, τ. 2, σ. 656, σημ. I) αναφέρει την περίφημη φράση του Σπινόζα «omnis determinatio negatio» (κάθε καθορισμός είναι άρνηση) και φαίνεται να τον θεωρεί διαλεκτικό φιλόσοφο. Φυσικά απορρίπτει την άποψη που θεωρούσε τον Σπινόζα «ψόφιο σκυλί» και τον συγκρίνει με τον Χέγκελ (ό.π., σ. 879). Τη μαρξιστική παράδοση συνέχισαν στην πρώην Σοβιετική Ένωση μετά τη δεκαετία του 1920 ο Λουπόλ Ντεμπόριν κ.ά. Η φιλοσοφία του Σπινόζα συνδέθηκε στη σοβιετική φιλοσοφία με τις διαμάχες διαλεκτικών και οπαδών του μηχανιστικού υλισμού. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει τον πρωτοποριακό χαρακτήρα της φιλοσοφίας του Σπινόζα και ιδιαίτερα της θεωρίας του για την ελευθερία.

Αύγουστος Μπαγιόνας
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

247 Επισκέπτες, 0 Χρήστες