Μέλη
  • Σύνολο μελών: 7,374
  • Latest: iguzovec
Stats
  • Σύνολο μηνυμάτων: 360,324
  • Σύνολο θεμάτων: 11,759
  • Online today: 180
  • Online ever: 1,061 (Οκτωβρίου 10, 2023, 08:28:42 ΠΜ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
  • Users: 0
  • Guests: 173
  • Total: 173

Σίσυφος ή Τάνταλος; Το ερώτημα του Μαρτυρίου...

Ξεκίνησε από Nikos28, Απριλίου 17, 2007, 05:40:22 ΠΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

Argiro

Παράθεση από: "Nikos28"Ναι μεν ο Προμηθέας τιμωρήθηκε αλλά η τιμωρία του δεν ήταν αιώνια, όπως του Τάνταλου και του Σίσυφου (απελευθερώθηκε, κατά το μύθο, απο τον Ηρακλή) ενώ οι δύο ''κατάδικοι'' που αντιπαρέβαλα κάθε άλλο παρά ήρωες - όπως ο Προμηθέας - ήταν στα μάτια των αρχαίων και γενικότερα... Κατ' εμέ, δεν υπάρχει καμία σχέση ανάμεσα τους.
Αυτοί που επέβαλλαν την τιμωρία στον Προμηθέα δεν ήξεραν πως κάποια στιγμή θα τον ελευθέρωνε ο Ηρακλής ούτε και ο ίδιος ο Προμηθέας γνώριζε κάτι τέτοιο όταν αποφάσισε να παραβεί την απαγόρευση. Νομίζω πως ο μύθος συμβολίζει τη διαμάχη μέσα στους κόλπους κάποιων ιερατείων για τη διάδοση ή μη της γνώσης και χρήσιμων πραγμάτων που κατείχαν, όπως η φωτιά, στον απλό λαό, τα οποία κρατούσαν για λογαριασμό τους για να μπορούν να τον έχουν κάτω από την εξουσία τους. Σίγουρα δεν υπάρχει σχέση στην αιτία με τους άλλους μύθους και γι αυτό τη θεώρησα σκληρή και άδικη, όπως όλες τις τιμωρίες προς αυτούς που παραβαίνουν εντολές του τύπου μην αγγίξεις, μη φας, μην ερευνήσεις, μην διαδόσεις. Οι αναφορές για τιμωρίες τέτοιων παραβάσεων έχουν διαφορετικό σκοπό κάθε φορά. Άλλοτε χρησιμοποιούνται προς εκφοβισμό και άλλοτε ως παράδειγμα αντίδρασης.

Όσο για τον Σίσυφο και τον Τάνταλο, μήπως και οι δυο τιμωρίες δεν έχουν το στοιχείο της επανάληψης; Όπως πολύ σωστά αναφέρθηκε, ειδικά στην περίπτωση του Τάνταλου η επιθυμία παύει πια να αφορά στην επιβίωση μόνο και μόνο επειδή επαναλαμβάνεται και παρόλο που δεν τρώει και δεν πίνει δεν πεθαίνει. Και ο Σίσυφος πηγαίνει προς την όαση πάλι και πάλι μέχρι τον αιώνα τον άπαντα... Νομίζω πως δεν μπορεί να πει κανείς πως κάποια από τις δυο είναι χειρότερη από την άλλη, ακριβώς επειδή είναι καταδικασμένοι και οι δυο να επαναλαμβάνουν το ίδιο πράγμα χωρίς αντίκρυσμα.

Nikos28

Παράθεση από: "energizer"..υπαρχει ενα θεμελιακο λαθος στον διληματικο προβληματισμο!
 :wink:
...ο Τανταλος ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΕΙ απο διψα & πεινα...αρα οι "αναγκες" εχουν παψει να θεωρουνται αυστηρα βιολογικες & απαραιτητες....
 :lol:

 

Πώς να πεθάνει αφού είναι στον Άδη και είναι ''αιωνίτης'' (πώς λέμε ισοβίτης...);;;   :twisted:  :P

Nikos28

Παράθεση από: "Argiro"Όσο για τον Σίσυφο και τον Τάνταλο, μήπως και οι δυο τιμωρίες δεν έχουν το στοιχείο της επανάληψης; Όπως πολύ σωστά αναφέρθηκε, ειδικά στην περίπτωση του Τάνταλου η επιθυμία παύει πια να αφορά στην επιβίωση μόνο και μόνο επειδή επαναλαμβάνεται και παρόλο που δεν τρώει και δεν πίνει δεν πεθαίνει. Και ο Σίσυφος πηγαίνει προς την όαση πάλι και πάλι μέχρι τον αιώνα τον άπαντα... Νομίζω πως δεν μπορεί να πει κανείς πως κάποια από τις δυο είναι χειρότερη από την άλλη, ακριβώς επειδή είναι καταδικασμένοι και οι δυο να επαναλαμβάνουν το ίδιο πράγμα χωρίς αντίκρυσμα.

Απ' τη στιγμή που οι τιμωρίες είναι, κατά το μύθο, αιώνιες, εννοείται οτι έχουν και οι δύο ένα στοιχείο ''επανάληψης''. Ωστόσο, στο Σίσυφο αυτή η επανάληψη είναι πιο έντονη γιατί είναι ''κυκλική'', διαδοχική - ανέβαζε το βράχο, έπεφτε, τον ανέβαζε πάλι κλπ κλπ.

Η επιβίωση δεν έχει κανένα νόημα διότι και οι δύο ήταν νεκροί, στον Άδη. Απλά ο μύθος θέλει να υπογραμμίσει τη σημασία της μη εκτόνωσης των βασικών ενορμήσεων ή ορμών.

Πάντως, απ' όσα ειπώθηκαν ξεχωρίζω (για το Σίσυφο) το στοιχείο της ματαιοδοξίας!
Θα επανέλθω σ' αυτό αργότερα...  :idea:

Nikos28

Εγώ, προσωπικά, πιστεύω οτι χειρότερη τιμωρία ήταν αυτή του Τάνταλου.

Άλλωστε, αυτό φαίνεται και απο το έγκλημα που έπραξαν οι Σίσυφος και Τάνταλος. Ο πρώτος (γνωστός για τη σοφία αλλά και για την πανουργία του) προσπάθησε, κατεβαίνοντας στον Άδη, να εξαπατήσει την Περσεφόνη.
Ο δεύτερος προσπάθησε να εξαπατήσει όλους τους θεούς σφάζοντας το γιό του, Πέλοπα, και προσφέροντας τους το κρέας του για να το φάνε και να διαπιστώσει αν θα το καταλάβαιναν!
Ετυμολογικά, το όνομα Τάνταλος αποπνέει...ταλαιπωρία. Κατά μια εκδοχή, η λέξη αρχικώς ήταν Τάλ-ταλ-ος - το ταλ. συνδέεται με το τάλας (ταλαίπωρος). Κατά μια άλλη, προέρχεται απο τη λέξη ταλάντατος (ο πιο ταλαίπωρος!)

Έτσι, τόσο απο πλευράς αδικήματος όσο και απο πλευράς ετυμολόγησης, ο Τάνταλος...υπερισχύει.
Κάτι που δείχνει οτι, για τους αρχαία μυθοπλαστική σκέψη τουλάχιστον, η μη εκπλήρωση των βασικών ενορμήσεων είναι χειρότερη απο τη βασανιστική και άσκοπη επανάληψη.

Παρεμπιπτόντως, ο Σίσυφος ήταν σοφός και πανούργος. Οπότε, ίσως να θέλει να δείξει ο μύθος την παρεκτροπή της σοφίας σε ματαιοδοξία - το ανέβασμα ενός τεράστιου βράχου στην κορυφή ενός βουνού: Κάτι που ενώ, εκ πρώτης όψεως, φαίνεται σπουδαίο και μεγαλεπήβολο, στην ουσία δε σημαίνει τίποτα.

Enia

Για ρίξε και την ετυμολογία του 'Σίσυφος'...  :roll:

plus

γιατι τοσο κολλημα με τις ετυμολογιες σημερα? :roll:

Enia

(ανέκαθεν το είχε.... που να μας το γυρίσει και σε αριθμολογία!  :lol: .... απλά ίσως σήμερα θυμήθηκε να κατεβάσει τον Μπαμπινιώτη από τη βιβλιοθήκη...) :lol:  :P

tristana

Τώρα εμείς περνάμε το μαρτύριο του Ταντάλου ή του άλλου;  :twisted:
Επίσης, ο Μπαμπινιώτης ως μέγας διαφθορέας της ελληνικής καλό είναι
να χρησιμοποιείται με φειδώ έως καθόλου! Ε, μα πια!

Και τι σ' έπιασε με τους αποθαμένους; Τώρα που μου ήρθε το δημώδες...

Αδίσταχτε τύπε -ΑΚΑ Νίκο, ΑΚΑ λατρεία της 'Ενιας- για ρίξε και εκείνο
του Νεκρού Αδελφού. "'Ακουσες, Κωνσταντίνε μου, τι λένε τα πουλάκια;"
'Οπου αναμένω με αγωνία την ανάλυση για τα ομιλούντα πτηνά.
Αφού έχεις οίστρο είπα να σε σπρώξω -τσουπ μία ανεπαίσθητη ώθηση-
προς κάτι πιο ιντελεκτουέλ  :24:  :24:
Είσαι και πολύ γραμματιζούμενος καλά το είχα καταλάβει
η πλατινέ!  :twisted:

Nikos28

Παράθεση από: "Enia"Για ρίξε και την ετυμολογία του 'Σίσυφος'...  :roll:


Δεν είναι γνωστή.

Ενδεχομένως σημαίνει ''πανούργος'', σύμφωνα με μια λέξη που διασώζει ο λεξικογράφος Ησύχιος (''σέσυφος'').

tristana

Η παράκαμψη -να πω;- των σοβαρών μου προτάσεων με έχει κάνει εξάλλου και έξω φρενών. Ως εκ τούτου... λέω να σου ρίχνω πού και πού -μην πω και ενίοτε- διάφορες ιδέες. ΣΝΟΜΠΑΡΙΑ! 'Οπου σνομπ=σίνε νομπιλιτάτις  :twisted:  :hah:

Nikos28

Παράθεση από: "tristana"Τώρα εμείς περνάμε το μαρτύριο του Ταντάλου ή του άλλου;  :twisted:
Επίσης, ο Μπαμπινιώτης ως μέγας διαφθορέας της ελληνικής καλό είναι
να χρησιμοποιείται με φειδώ έως καθόλου! Ε, μα πια!

Και τι σ' έπιασε με τους αποθαμένους; Τώρα που μου ήρθε το δημώδες...

Αδίσταχτε τύπε -ΑΚΑ Νίκο, ΑΚΑ λατρεία της 'Ενιας- για ρίξε και εκείνο
του Νεκρού Αδελφού. "'Ακουσες, Κωνσταντίνε μου, τι λένε τα πουλάκια;"
'Οπου αναμένω με αγωνία την ανάλυση για τα ομιλούντα πτηνά.
Αφού έχεις οίστρο είπα να σε σπρώξω -τσουπ μία ανεπαίσθητη ώθηση-
προς κάτι πιο ιντελεκτουέλ  :24:  :24:
Είσαι και πολύ γραμματιζούμενος καλά το είχα καταλάβει
η πλατινέ!  :twisted:


Μάλλον εγώ περνάω μαζί σου το μαρτύριο του άλλου - του Σίσυφου!  :twisted:

Με μπριζώνεις ξανά και ξανά και ξανά - και σα να μην έφτανε αυτό, θες να μάθεις και την ετυμολόγηση της μπρίζας!   :P

Δεν ξέρω τι λένε τα ομιλούντα πτηνά!

Να σου πω τι λένε οι ομιλούσες κεφαλές καλύτερα; Ξέρεις, οι Talking Heads, που λένε το Psycho Killer!   :twisted:  :lol:

tristana

Κατόπιν τούτου... Τριστάνα+Νίκος= :sonstige:

'Οπου όλοι ξέρουμε ΠΟΙΑ είναι το αγγελούδι, σωστά; *Ρητορική ήτο*

tristana

:sonstige:  Για την αποκατάσταση της τάξης. Το σωστό καρτουνάκι...

plus

ααα εγω λεω πως εχει δικιο η Tris!

tristana

Ψιτ... εσύ ο "Εκτελούνται Μεταφοραί" για κάνε έναν κόπο και ρίξε με στην Διασπορά. Δεν μου βγαίνει η τραμπάλα Αγγελάκι-Διαολάκι! Τις πταίει;;;;
Επιτελους! Θα έχω ένα κατάδικό μου θέμα στην Διασπορά!
Ως επιστήμων, ανθρωπος, γυναίκα και ενίοτε Τέρας, ολοκληρώθηκα!!!

173 Επισκέπτες, 0 Χρήστες