Ειδήσεις:

1η δοκιμή με αναβάθμιση ...

Main Menu
Μέλη
  • Σύνολο μελών: 7,373
  • Latest: iguzovec
Stats
  • Σύνολο μηνυμάτων: 360,324
  • Σύνολο θεμάτων: 11,759
  • Online today: 553
  • Online ever: 1,061 (Οκτωβρίου 10, 2023, 08:28:42 ΠΜ)
Συνδεδεμένοι χρήστες
  • Users: 0
  • Guests: 258
  • Total: 258

Η ψυχολογία του chat

Ξεκίνησε από cowboissa, Αυγούστου 16, 2007, 09:25:58 ΜΜ

« προηγούμενο - επόμενο »

cowboissa

Η σύγχρονη θεωρία της επικοινωνίας μας έχει δείξει ότι δύο ή περισσότερα άτομα που επικοινωνούν
μεταξύ τους δεν ανταλλάσσουν μόνο εμφανείς πληροφορίες και άμεσα γνωστικά δεδομένα, αλλά μια
πλειάδα συναισθηματικών, συγκινησιακών και ενδοψυχικών πληροφοριών.

Ο κυβερνοχώρος, ως ένα νέο αλληλοδραστικό επικοινωνιακό μέσο, είναι ένα περιβάλλον πληροφοριακό
αλλά όχι με τη στενή έννοια του όρου. Ενέχει μια μεταεπικοινωνιακή δυναμική με την έννοια του ότι δεν
αφορά την απλή μετάδοση πληροφορίας αλλά μια συνεχή ροή πληροφοριών που ανήκουν στην ίδια την
πραγματικότητα των επικοινωνούντων, σε επίπεδο ενδοψυχικό, διατομικό, ομαδικό αλλά και κοινωνικό.
Η «δικτυωμένη επικοινωνία» δεν παύει να είναι - παρά την καταλυτική διαμεσολάβηση της τεχνολογίας -
ένα κοινωνικό περιβάλλον όπου υφαίνονται σχέσεις, βιώνονται εμπειρίες και ενεργοποιούνται ψυχικές
διεργασίες.

Θα προσπαθήσω παρακάτω να σκιαγραφήσω τα κυριότερα γνωρίσματα της «δικτυωμένης επικοινωνίας» και
ειδικότερα του chat.

1. Περιορισμένη Αισθητηριακή Εμπειρία:

Η ειδοποιός διαφορά του κυβερνοχώρου και της τεχνολογίας που τον στηρίζει σε σύγκριση με τα συμβατικά
μέσα επικοινωνίας έγκειται στην μορφή συμμετοχής του χρήστη. Σε αντίθεση προς τα συμβατικά μέσα, όπου
ο λήπτης κατέχει μια διακριτή θέση ενώ το μέσο λειτουργεί μονόδρομα, ο χρήστης του δικτύου βρίσκεται
μέσα στο μέσο αλληλεπιδρά σε αυτό κι έχει την δυνατότητα να το εξερευνήσει, κι ως ένα βαθμό να το
διαμορφώσει, αντί απλά να τον παρατηρεί όπως γίνεται μπροστά στην οθόνη μιας τηλεόρασης. Μπορεί
ο χρήστης να δημιουργήσει ένα δικό του δωμάτιο συζήτησης, να προσκαλεί όποιον αυτός θέλει, να ορίζει
δικαιώματα κ.α. Ωστόσο η εμπειρία αυτή είναι αισθητηριακά περιορισμένη. Η συμμετοχή των αισθήσεων που
χαρακτηρίζει μια επικοινωνιακή εμπειρία διαπροσωπικού τύπου (face to face) είναι λιγοστή στην «δικτυωμένη
επικοινωνία» (online communication). Οι συμμετέχοντες επικοινωνούν κυρίως μέσω του γραπτού λόγου
με την μορφή κειμένων που εμφανίζονται στις οθόνες των υπολογιστών.

2. Ευελιξία Ταυτότητας και Ανωνυμία:

Η online επικοινωνία προσφέρει ενδιαφέρουσες εναλλακτικές πρακτικές για την έκφραση της προσωπικής
ταυτότητας. Μέσα στο chat μπορείς να είσαι ο εαυτός σου εξ ολοκλήρου, εν μέρει ή και καθόλου.
Ο χρήστης έχει την δυνατότητα να υιοθετήσει μια διαφορετική ταυτότητα ή και να κινηθεί αόρατος.
Όνομα, επάγγελμα, φυσικά ή κοινωνικά γνωρίσματα που εμφιλοχωρούν σε διαπροσωπικού τύπου
επικοινωνία γίνονται στο δίκτυο ζήτημα προσωπικής επιλογής. Η «μοναδική υποκειμενικότητα» ενός ατόμου
στην πραγματική ζωή στηρίζεται κύρια στην ερμηνεία ενός γενικού ρόλου συμφυούς με τα αναγνωρίσιμα
χαρακτηριστικά του. Στο περιβάλλον του chat οι ρόλοι μετασχηματίζονται, πολλαπλασιάζονται, διαλύονται.
Η μοναδική υποκειμενικότητα αφήνει χώρο για μια εν δυνάμει πολλαπλή υποκειμενικότητα.
Στο chat μπορείς να είσαι όποιος θέλεις.

3. Εξομοίωση του Status:

Σε online περιβάλλοντα όλοι έχουν ίσες ευκαιρίες αυτοέκφρασης και συμμετοχής. Διακριτικά γνωρίσματα του
ατόμου όπως όνομα, κοινωνική θέση, οικονομική κατάσταση, φύλο ή φυλή εδώ αγνοούνται εντελώς.

4. Μετατόπιση Χωροχρονικών Ορίων:

Η γεωγραφική απόσταση και ο χρόνος δεν είναι παράγοντες που επηρεάζουν την επικοινωνία στο δίκτυο.
Στον «δικτυωμένο κόσμο» η έννοια του «εδώ και τώρα» σχετικοποιείται, όταν ένα μήνυμα μπορεί να κάνει
το γύρο της υφηλίου σε 30 δευτερόλεπτα κι όταν ομάδες ανθρώπων μπορούν να συγκεντρώνονται για
συζήτηση χωρίς να βρίσκονται πραγματικά μαζί ούτε σε χώρο, ούτε σε χρόνο.

5. Δυνατότητα Πολλαπλών Σχέσεων:

Ο χρήστης του chat μπορεί πολύ εύκολα να έρθει «σε επαφή» με απεριόριστο αριθμό ανθρώπων
οποιουδήποτε τύπου επιθυμεί. Με την μετάδοση ενός απλού μηνύματος ο χρήστης μπορεί να επικοινωνήσει
με ανθρώπους που να συμμερίζονται ακόμη και τα πιο προσωπικά του ενδιαφέροντα. Η ικανότητα
διερεύνησης πολλαπλών επιλογών με σκοπό την ανάπτυξη σχέσεων διευρύνει το διαπροσωπικό φαινόμενο
με τρόπο ιδιαίτερα ενδιαφέροντα.
Ο χρήστης ενδέχεται να κινητοποιηθεί τόσο από ασυνείδητες δυναμικές όσο και από συνειδητές επιλογές ή
προτιμήσεις, καθώς διαλέγει με ποια άτομα θα έρθει σε επαφή - φιλική, ερωτική ή και εχθρική.

6. Μόνιμα Αρχεία:

Οι περισσότερες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα online, συμπεριλαμβανομένης των «συζητητικών
συναθροίσεων» (chat sessions), μπορούν να καταγραφούν και να καταχωρηθούν σε αρχεία υπολογιστών.
Ο οποιοσδήποτε μπορεί να κρατήσει ένα μόνιμο αρχείο του τι ακριβώς ειπώθηκε, σε ποιόν και πότε.
Δεδομένου του ότι αυτές οι συναντήσεις επιτελούνται αποκλειστικά μέσω κειμένων, πολλοί κριτικοί έχουν
φθάσει στο σημείο να ισχυρίζονται ότι αυτά τα κείμενα, αυτά τα ντοκουμέντα, είναι η ίδια η επικοινωνιακή
σχέση, μια σχέση που μπορεί να καταγραφεί μόνιμα και στην ολότητά της. Είναι προφανής η χρησιμότητα
αυτού του αρχειακού υλικού τόσο για ερευνητές όσο και για τους ίδιους τους χρήστες, οι οποίοι
ανατρέχοντας σε αυτό μπορούν να επαναβιώσουν ή / και να επαναξιολογήσουν κάθε πτυχή και λεπτομέρεια
της επικοινωνιακής σχέσης.

Atzon

Eνδιαφέρουσα "μελέτη" ( δεν ξερω ποιανού ειναι ) αλλα δυσανάγνωστη.
Η ψυχολογία του chat, δηλαδη του chatter, νομίζω πρέπει να αναλυθεί μεσα στο ίδιο το τσατ, ή να δοθεί εδω με απλά λόγια.
Εχω την αίσθηση οτι κάποιος προσπάθησε να αναδειχθεί ως επιστήμων, ψυχαναλύοντας  κάποιον ( τον τσάττερ ) ο οποίος αν γνώριζε οτι τον μελετάς, θα σε κορόϊδευε.
Με λιγα λόγια, θα προτιμούσα να ερθει ο επιστήμων στο chatroom, να τον ψυχολογήσουμε εμείς !
Σίγουρα θα βγάζαμε καλύτερα συμπεράσματα  :P

258 Επισκέπτες, 0 Χρήστες